aleksandra@skutecznyitmanager.pl

Jak jako manager możesz zadbać o swój zespół w czasie kryzysu?

Sytuacja jaka jest, każdy wie. Zmieniło się praktycznie wszystko. Większość z nas, z branży IT pracuje zdalnie. Z zespołami kontaktujemy się na odległość, a żeby tego było mało każdy z nas ma ograniczone możliwości kontaktu z otoczeniem, dostępem do codziennych aktywności poza miejscem zamieszkania, a często musi godzić obowiązki służbowe z wychowywaniem dzieci i zajmowaniem się domem – jednocześnie. 

Managerowie obserwują zdenerwowanie, niepokój czy zagubienie wśród swoich pracowników. Współdzielenie różnorodnych obowiązków w jednym czasie jest często olbrzymim wyzwaniem. Godziny pracy bywają rozciągnięte, a na rzeczy, które załatwialiśmy od ręki, potrzebujemy więcej czasu. Newsy, które docierają do nas z mediów, powodują stres, który staje się widoczny w codziennej pracy. A wszystko to oczywiście przekłada się na spadek produktywności.

Czy Tobie też w głowie pojawiają się następujące pytania?

Co jako manager mogę coś zrobić, aby:

  • Zadbać o swoich pracowników?
  • Utrzymać motywację zespołu?
  • Pomóc zespołom lepiej radzić sobie w obecnej sytuacji?
  • Realizować cele i osiągać postęp w projektach?

Poniżej zebrałam kilkanaście pomysłów, które możesz wykorzystać od zaraz w pracy z zespołem. Mam nadzieję, że wiele z nich okaże się dla Ciebie cennych i przyniesie wartość w pracy z Twoim zespołem.

  • Rozmawiaj, bądź blisko

Wielu z nas pracuje zdalnie. Oprócz komunikacji mailowej czy czatu, sięgnij częściej po telefon czy komunikator z opcją video. Zrób codziennie krótką (około 10-minutowe) video rozmowę z zespołem, zaplanuj sesje Q&A na nurtujące Twój zespół pytania. Nie zapomnij też o spotkaniach online tylko w celach integracyjnych (wspólny lunch online czy wieczorne pogaduszki ”przy piwku”). Wszyscy odczuwamy teraz brak kontaktu z ludźmi. Bycie blisko jest bardzo ważne w obecnej sytuacji. Szybko przełoży się to na Twoje relacje z zespołem.

  • Pytaj o potrzeby

“Czego potrzebujesz?”, “Czy jest coś co mogę dla Ciebie zrobić?” To moje ulubione pytania, nie tylko na trudne czasy. Zamiast bawić się we wróżkę, po prostu zapytaj. Poprzez tak zadane pytanie zredukujesz narzekania na sytuacje, a w odpowiedzi dostaniesz potrzeby, propozycje rozwiązań i możliwości poprawy, tak bardzo przydatne zwłaszcza w obecnej sytuacji.

  • Celebruj małe rzeczy

Doceniaj drobne sukcesy wśród Twojej załogi, jakby były wielkimi sukcesami. Potrzeba nam teraz dużo pozytywnego myślenia w tej trudnej sytuacji. Nie umniejszaj małym sukcesom. Twój mózg będzie Ci płatał figle i umniejszał pozytywom, a wyolbrzymiał trudności. Bądź świadomy tego mechanizmu.

  • Doceniaj trud godzenia obowiązków rodzica z pracą

Dom, dzieci, praca – pogodzenie wszystkich obowiązków jest dużym wyzwaniem dla członków Twoich zespołów i nie zawsze jest idealnie. Bo jest to dużym wyzwaniem! Być może i Ciebie spotkała taka sytuacja, wtedy tym bardziej rozumiesz ten trud. Doceniaj więc, gdy ktoś z Twojej załogi zdecydował się na godzenie tych obowiązków, powiedz to. Zapytaj też czy możesz ułożyć pracę tak, aby wspomóc te osoby. Bądź wyrozumiały, gdy w czasie spotkania słyszysz dziecięce głosy w tle lub gdy zamiast swojego rozmówcy widzisz w kadrze dziecko 🙂

  • Bądź inspiracją

Bądź przykładem dla swojego zespołu. Dawaj ludziom inspirację z tego jak Ty sobie radzisz. Przypominaj, że to kiedyś minie i komunikuj taki przekaz do zespołu. Pamiętaj, że to nie jest czas, który należy tylko przetrwać, a ludzie największe postępy robią w trudnych czasach. Zachęcaj do otwarcia się na nowe, bo nic nie będzie już takie samo. Stare już nie wróci, a im szybciej Ty i Twój zespół się zaadoptuje i pogodzi z nową sytuacją, tym lepiej. 

  • Pamiętaj, że inni też tak mają

Sytuacja dotknęła nas wszystkich, niektórzy radzą sobie z nią lepiej, inni trochę gorzej. Poczucie wspólnoty pomaga. Jak to możesz wykorzystać w pracy z zespołem? Jeżeli ktoś opowiada Ci o swoich obawach, wysłuchaj, a dodanie “ja mam podobnie”, “to normalne, inni też tak mają”, dodaje otuchy i ściąga nieco ciężarów z barków rozmówcy.  

  • Trzymaj się systemu komunikacji

Komunikacja, zwłaszcza w okresie pełnym wyzwań, powinna być spójna w całej firmie, na wszystkich szczeblach zarządzania. Zakładam, że w Twojej firmie powstał już system komunikacji. Pamiętaj, żeby to, co chcesz przekazać, było oparte na konkretach komunikowanych z samej góry, a nie oparte na spekulacjach czy Twoich własnych domysłach.

  • Nie dyskutuj zbyt długo na tematy dotyczące kryzysu

Nie wdawaj się w szczegółowe dyskusje na temat rosnącej liczby chorych, nowych przypadków zakażonych itp. Każdy z nas jest zasypywany tymi faktami – dyskusje o tym na forum nie polepszają nastrojów i nie wnoszą nic budującego. Nie chodzi o to, by udawać, że tematu nie ma, chodzi o nadmierne rozmowy na ten temat. Bądź czujny też na fake newsy. To ostatnia rzecz, której potrzebujesz zarówno Ty jak i Twój zespół. Sztuczna panika nikomu nie służy.

  • Rozważ zaproszenie specjalisty do organizacji

Jeżeli nastroje wśród pracowników mocną Cię niepokoją, porozmawiaj ze specjalistą. Być może Twoja organizacja będzie w stanie zaprosić taką osobę do poprowadzenia dyskusji online dla chętnych osób z załogi. Jeżeli nie, odszukaj wartościowych materiałów dostępnych online i podsuń je swoim zespołom. Wiele materiałów jest teraz dostępnych za darmo.

  • Zastąp słowo “kryzys” innym

Nadużywanie słowa “kryzys”nie nastraja pozytywnie. I nie chodzi o ubarwianie rzeczywistości i udawanie, że problemu nie ma. Pomyśl, czy nie warto zastąpić słowa “kryzys” innym słowem, i np. zamiast “spotkań kryzysowych” organizować “spotkania strategiczne”.

  • Skup się na “tu i teraz”

Myślenie o przyszłości powoduje lęk i niepewność. To niestabilny grunt, który trudno okiełznać. Planuj z zespołem krótkoterminowo, co zrobimy dziś, co jutro, co za 3 dni. Nie wybiegaj za bardzo w przyszłość, może się okazać, że to co dzisiaj zaplanowałeś, za 2 dni będzie już nieaktualne, bo sytuacja zmieni się diametralnie, a poświęcony czas na planowanie będzie czasem zmarnowanym. Pomyśl też, jak możesz czerpać inspiracje z tej sytuacji tu i teraz.

  • Dbaj o siebie Managerze!

Chciałoby się powiedzieć “last but not least”. Dbaj o siebie Managerze! Zatroszcz się o siebie bardziej niż kiedykolwiek. Nie będziesz w stanie pomóc innym, jeżeli sam będziesz słaby. Zadbaj o odpowiednią ilość snu, odpoczynek, sport i przyjemności. Być może pomocne dla Ciebie będzie zaplanowanie tego czasu w swoim kalendarzu.

A może stosujesz jeszcze jakieś inne działania?

Możesz zrobić naprawdę wiele, by zadbać o swój zespół.


Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *